donderdag 28 juni 2012

Stressbestendig

Als er een eigenschap is die ik als een etiketje op mezelf zou mogen plakken, zou het, naast perfectionisme, stressbestendigheid zijn. Een verslag vijf minuten voor de deadline afhebben? Prima! Een presentatie moeten houden en die onderweg nog voor moeten bereiden? Best! Hoe meer stress, hoe beter. Presenteren voor 10 mensen, voor 1000 mensen, who cares? Ik niet, in ieder geval.

Bovenstaande is gechargeerd. Je zou het feit dat ik graag tegen deadlines aanwerk, ook kunnen zien als een gebrek aan plantalent. En dan zou je ook nog eens gelijk hebben. Maar soms blokkeer ik op het moment suprême. Iets met faalangst en perfectionisme. Zo ook tijdens mijn spreekuurtoets, zo'n drie weken terug. Wat een drama! Maar waar ik het meest van in de stress schiet, is vanwege het feit dat de uitslag er nóg niet is en ik vrij zeker denk te weten dat die vandaag wél gaat komen.

Heel officieel dient zo'n uitslag binnen 10 werkdagen (= twee weken) bekend te zijn. Nu staat er nergens 'uitslag', maar 'score', dus multi-interpretabel. Maar zelfs van die scores was afgelopen maandag geen spoor te bekennen. Gelukkig verscheen er een mededeling 'Voorlopige uitslag spreekuurtoets'. Ik klik, net als al mijn gespannen en gestresste studiegenoten, die mededeling open om vervolgens te lezen 'volgt eind deze week'. Desillusie.

Afgelopen dagen ben ik gelukkig aardig rustig doorgekomen; ik had onderwijs, onderwijs, zelfstudie, onderwijs.. En ik heb maar veel met het thuisfront gebeld (en nee, niet alleen om mijn stresslevel te verminderen, ook om bij te praten over alles wat er thuisthuis gebeurde).

Maar vandaag is het niet meer te houden. Ik moet en zal die uitslag weten. Dat komt: toen ik vanmiddag keek, stond er een ander bestandje bovenaan de uitslagenmap dan anders. Namelijk het bestand van vorig jaar. Nu kan me dat bestand niet zoveel schelen, maar feit was dat er een bestand was geupload. Het verkeerde, maar toch. En sindsdien check ik om de minuut of de uitslag nou eindelijk wel online staat. Maar nee.

Misschien moet ik met mezelf afspreken dat ik pas om 17.00u weer kijk. En misschien moet ik met mezelf afspreken dat ik me daar ditmaal aan houd.

2 opmerkingen:

  1. Aw - dit klinkt slopend! Zet 'm op! En laat het weten als je iets weet :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gehaald:). kBen echt dolgelukkig! Maar: het werd pas na 18.00u geplaatst...

      Verwijderen